ALGEMENE VOORWAARDEN VAN CLEANING SERVICE CLEAN, VOOR SCHOONMAAK- EN SERVICEOPDRACHTEN DOOR CLEANING SERVICE CLEAN– GEVESTIGD EN KANTOORHOUDENDE TE EZINGE, EN INGESCHREVEN BIJ DE KVK-KANTOOR GRONINGEN ONDER NUMMER 56757123
ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Toepasselijkheid en geldigheid.
a. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en overeenkomsten krachtens welke Cleaning Service Clean, hierna te noemen “opdrachtnemer”, schoonmaak- en servicediensten verleent en/of aan de andere kant opdrachten uitvoert van welke aard dan ook, voor zover niet uitdrukkelijk en schriftelijk anders is overeengekomen.
b. Afwijkingen van deze Algemene Voorwaarden zijn slechts geldig indien en voor zover deze door opdrachtnemer uitdrukkelijk en schriftelijk zijn aanvaard. Eventuele inkoop- of andere voorwaarden van de wederpartij van opdrachtnemer, hierna te noemen “opdrachtgever”, blijven buiten toepassing.
c. Indien enige bepaling van deze Algemene Voorwaarden naar het oordeel van de bevoegde rechter niet van toepassing is dan wel in strijd met de wet, openbare orde of goede zeden is, doet dit geen afbreuk aan de geldigheid van de overige
bepalingen.
Artikel 2. Het tot stand komen van overeenkomsten.
a. Alle van opdrachtnemer uitgaande offertes, prijsopgaven en dergelijke zijn vrijblijvend. Opdrachtnemer is eerst gebonden, nadat hij de opdracht uitdrukkelijk en schriftelijk heeft bevestigd, dan wel al feitelijk met de uitvoering van de opdracht is begonnen. In het in de vorige zin laatstgenoemde geval, wordt de opdracht door Cleaning Service Clean schriftelijk bevestigd.
Artikel 3. Prijzen en facturering.
a. De prijzen van de te verrichten werkzaamheden zijn gebaseerd op de bij opname aanwezige, opgegeven of aangenomen oppervlakten, de opgegeven respectievelijk aangenomen bezetting, de aankleding en de bestemming van het object.
b. Ter zake van uitgevoerde werkzaamheden factureert opdrachtnemer op basis van de vooraf gemaakte prijsafspraken dan wel de van toepassing zijnde tarieven en kosten, vermeerderd met de verschuldigde omzetbelasting, een en ander onverminderd het bepaalde in artikel 9. Alle kosten van de door de uitvoering van de werkzaamheden benodigde hulp- en reinigingsmiddelen zijn bij de prijs inbegrepen, behoudens indien dit anders wordt overeengekomen.
Artikel 4. Betaling.
a. Betaling dient te geschieden in euro’s, binnen 14 dagen na factuurdatum, onverminderd het recht van opdrachtnemer bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling te bedingen. Betaling dient plaats te vinden op een door opdrachtnemer aan te geven IBAN bankrekening.
b. Indien opdrachtgever de verschuldigde bedragen niet binnen de overeengekomen termijnen (facturering, 1ste herinnering, 2de herinnering) volledig heeft betaald, is hij na het verstrijken van deze termijnen, zonder dat enige ingebrekestelling nodig is, in verzuim en over het openstaande bedrag, vanaf de datum van opeisbaarheid tot aan de datum van betaling, wettelijke rente verschuldigd. Daarnaast zal er als er na de facturering (14 dagen voor betaling te voldoen) en 1ste herinnering (7 dagen voor betaling te voldoen) en 2 de herinnering (5 dagen voor betaling te voldoen) bij de 3de herinnering/aanmaning €7,50 incll. BTW administratiekosten in rekening worden gebracht.
c. Alle gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten van opdrachtnemer met betrekking tot de invordering van de aan opdrachtnemer verschuldigde en niet-tijdig betaalde, komen voor rekening van opdrachtgever. De gerechtelijke kosten worden vastgesteld op de daadwerkelijk door opdrachtnemer gemaakte proceskosten. Ter vergoeding van de buitengerechtelijke kosten is opdrachtgever gehouden tot betaling van een boete, die wordt gesteld op 15% van het verschuldigde bedrag met een
minimum van € 250,–, ook wanneer slechts een of enkele aanmaningen ter verkrijging van voldoening buiten rechte zijn verzonden en tenzij de werkelijke buitengerechtelijke kosten een hoger bedrag belopen, in welk geval gehoudenheid bestaat tot
voldoening van die werkelijke kosten.
d. Betaling door opdrachtgever strekt in mindering van de langst openstaande factuur en de eventueel daarop gevallen kosten en rente, een en ander volgens de regeling van artikel 44 Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek.
e. De betaling loopt gewoon door als de werkdag van Cleaning Service Clean bij de klant op een nationale feestdag (vrije dag) valt, en ook evt. tijdens zomersluiting van de klant.
Artikel 5. Opschorting en ontbinding.
a. Indien opdrachtgever niet, niet behoorlijk of niet tijdig voldoet aan enige verplichting welke voor hem uit de overeenkomsten voortvloeit, indien opdrachtgever in staat van faillissement is verklaard of een verzoek daartoe bij de rechtbank is ingediend, indien opdrachtgever surseance van betaling heeft aangevraagd of dit aan hem is verleend, indien het bedrijf van opdrachtgever wordt stil gelegd of geliquideerd, indien beslag op goederen van opdrachtgever wordt gelegd, dan wel indien opdrachtgever onder bewind of curatele wordt gesteld, heeft opdrachtnemer het recht de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever op te schorten of de overeenkomst, zonder enige ingebrekestelling of gerechtelijke tussenkomst en zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, door middel van een schriftelijk mededeling aan opdrachtgever
geheel of gedeeltelijk te ontbinden, een en ander onverminderd het recht van opdrachtnemer om nakoming en/of schadevergoeding te vorderen.
b. Opdrachtnemer kan/mag de opdracht alsnog later/bij aanvang de werkzaamheden stoppen/opdracht annuleren. Dit als er namens opdrachtgever twijfels ontstaan over de werkzaamheden/uitvoering van de opdracht, alsmede opdrachtgever dreigend over komt alsmede opdrachtnemer twijfelt over een juiste afhandeling/betaling van de opdracht. Zonder dat opdrachtgever via welke procedure dan ook de opdrachtnemer in gebreke kan stellen alsmede schade vergoeding kan eisen van de opdrachtnemer.
c. In het geval dat één van de hierboven onder a. genoemde omstandigheden zich bij opdrachtgever voordoet, zullen alle vorderingen van opdrachtnemer op opdrachtgever terstond en ten volle opeisbaar zijn en zal opdrachtnemer het recht hebben
de uitvoering van alle andere overeenkomsten met opdrachtgever op te schorten of deze te ontbinden, onverminderd de verplichting tot volledige schadevergoeding jegens opdrachtnemer.
d. In het geval dat één van de hierboven onder a. genoemde omstandigheden zich bij opdrachtgever voordoet, is opdrachtgever verplicht alle medewerking te verlenen aan opdrachtnemer indien laatstgenoemde de aan hem toebehorende machines, apparaten, hulp- en reinigingsmiddelen terug haalt of doet terug halen van de plaats waar de werkzaamheden worden verricht.
Artikel 6. Overmacht en wijziging van omstandigheden.
a. Indien blijkt dat de uitvoering van de werkzaamheden voor opdrachtnemer tijdelijk of blijvend redelijkerwijze geheel of gedeeltelijk niet mogelijk is, ten gevolge van ten tijde van het sluiten van de overeenkomst aan de opdrachtnemer niet bekende omstandigheden, voor hem niet voorzienbare omstandigheden dan wel overmacht, heeft opdrachtnemer het recht, zonder rechterlijke tussenkomst en zonder zelf tot enige schadevergoeding gehouden te zijn, hetzij de uitvoering van de overeenkomst geheel of gedeeltelijk op te schorten hetzij de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, dan wel te vorderen dat de overeenkomst zodanig wordt gewijzigd dat de uitvoering van betreffende werkzaamheden redelijkerwijze mogelijk wordt, zulks ter keuze van opdrachtnemer.
b. Indien de uitvoering van de werkzaamheden in het geval van een duurovereenkomst voor opdrachtnemer voor een periode van ten hoogste drie maanden geheel of gedeeltelijk niet mogelijk is, ten gevolge van onvoorziene of onbekende omstandigheden dan wel overmacht, is opdrachtgever gedurende deze periode gehouden de helft van de vergoedingen voor het niet uitgevoerde deel van de werkzaamheden te betalen. Indien de in de vorige zin bedoelde periode langer duurt dan drie maanden, zullen opdrachtnemer en opdrachtgever in overeenstemming met artikel 8 in onderling overleg nieuwe afspraken maken die zullen gelden voor de resterende periode. Indien door maatregelen van opdrachtgever de werkzaamheden tijdelijk niet of slechts ten dele kunnen worden uitgevoerd respectievelijk niet zinvol zijn, geeft dat geen recht tot enige vermindering van de te betalen vergoedingen.
Artikel 7. Aansprakelijkheid.
a. Opdrachtnemer kan tegen opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk zijn voor schade die is toegebracht aan personen, gebouwen, inventaris en andere zaken van opdrachtgever of zijn personeel, die het rechtstreekse en onmiddellijk gevolg is van een toerekenbare tekortkoming en / of een onrechtmatig handelen door opdrachtnemer, zijn personeel of door hem ingeschakelde hulppersonen. Opdrachtnemer is dus bijvoorbeeld niet aansprakelijk voor welke vorm van gevolgschade dan ook, zoals onder meer bedrijfsschade, stagnatieschade en schade als gevolg van aanspraken van enigerlei derde op opdrachtgever, een en ander ten gevolge van of in de ruimste zin verband houdende met de door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden.
b. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is in haar totaliteit – behoudens in het geval van opzet of bewuste roekeloosheid – beperkt tot het bedrag exclusief omzetbelasting dat door de opdrachtnemer is gefactureerd ter zake van de betreffende overeenkomst. Indien sprake is van een duurovereenkomst is de aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag exclusief omzetbelasting dat periodiek wordt gefactureerd ter zake van de betreffende overeenkomst.
c. Opdrachtnemer is verplicht zich, voor zover redelijkerwijs mogelijk, tot een maximum van € 2.500.000,- te verzekeren tegen aansprakelijkheid voor schade waarvoor hij ten opzichte van opdrachtgever aansprakelijk is.
d. Indien geen succesvol beroep mogelijk is op de aansprakelijkheidsbeperking bedoeld in artikel 8a en/of 8b, is de aansprakelijkheid van opdrachtnemer in haar totaliteit in ieder geval beperkt tot de uitkering die plaatsvindt onder de verzekering van opdrachtnemer tegen aansprakelijkheid, vermeerderd met het bedrag van een eventueel van toepassing zijnde eigen risico.
e. In gevallen waarin opdrachtnemer door derden wordt aangesproken voor schade, veroorzaakt door werkzaamheden, die opdrachtnemer heeft verricht voor opdrachtgever, zal opdrachtgever opdrachtnemer onvoorwaardelijk vrijwaren in die gevallen waarin opdrachtnemer ten opzichte van opdrachtgever niet (meer) aansprakelijk is, hetzij op grond van deze voorwaarden, hetzij aan de andere kant.
f. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor schade veroorzaakt door gebreken aan in het kader van de overeengekomen werkzaamheden gebruikte machines, apparaten, materialen en/of grondstoffen.
g. Alle aanspraken van opdrachtgever vervallen indien deze niet schriftelijk en gemotiveerd zijn ingediend bij opdrachtnemer binnen 14 dagen nadat opdrachtgever bekend was of redelijkerwijs bekend heeft moeten zijn met de feiten waarop hij zijn aanspraak baseert.
h. Iedere uitsluiting en beperking van aansprakelijkheid in de algemene voorwaarden is niet van toepassing in geval van opzet en/of bewuste roekeloosheid van opdrachtnemer en/of tot haar directie of bedrijfsleiding behorende leidinggevende ondergeschikten, evenals in het geval waarin een beperking in de algemene voorwaarden in het specifieke geval in strijd zou komen met een wettelijke bepaling van dwingend recht.
Artikel 8. Aanpassing overeenkomsten.
a. Beide partijen zijn tegenover elkaar gerechtigd dienovereenkomstig aanpassing van de overeenkomst te verlangen indien:
1. De prijzen van de grondstoffen, (hulp)materialen, lonen, sociale lasten, belastingen, heffingen en/of andere kostenfactoren wijzigingen ondergaan;
2. Wijzigingen optreden in de in artikel 3 onder a. genoemde omstandigheden die naar het oordeel van opdrachtnemer aanpassing van de overeenkomst noodzakelijk maken;
3. andere wijzigingen optreden die aanpassing van de overeenkomst noodzakelijk maken, een en ander onverminderd het bepaalde in artikel 6. In dergelijke gevallen zijn beide partijen tegenover elkaar gehouden in redelijk onderling overleg de overeenkomst aan te passen. Veranderingen van en aanvullingen op afgesloten overeenkomsten als hierboven bedoeld zijn slechts van kracht indien deze uitdrukkelijk en schriftelijk door opdrachtnemer zijn aanvaard.
4. Opdrachtnemer kan ervoor kiezen de overeengekomen prijs zonder mededeling hiervan aan de opdrachtgever aan te passen aan wijzigingen van de hoeveelheid werk, de frequentie van het uit te voeren werk of prijswijzigingen als bedoeld in dit artikel onder a punt 1. Prijswijzigingen als bedoeld in dit artikel onder a punt 1 zullen in het geval van overeenkomsten voor onbepaalde tijd, voor zover redelijkerwijs mogelijk, één maal per jaar worden aangepast.
Artikel 9. Looptijd en beëindiging duurovereenkomsten.
a. De overeenkomst wordt – tenzij anders overeengekomen – geacht te zijn aangegaan voor onbepaalde tijd. Partijen kunnen een minimale contractstermijn overeenkomen.
b. Beëindiging van de overeenkomst die is aangegaan voor onbepaalde tijd kan slechts geschieden door opzegging middels aangetekend schrijven met ontvangstbevestiging, waarbij een opzegtermijn van drie maanden in acht wordt genomen.
Artikel 10. Geschillen en toepasselijk recht.
a. Geschillen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever betrekking hebbende op dan wel voortvloeiende uit een overeenkomst of de uitvoering daarvan, die niet in onderling overleg tussen partijen worden opgelost, worden voorgelegd aan de bevoegde rechter van de plaats van vestiging van opdrachtnemer, voor zover de wet niet anders bepaalt.
b. Van een geschil is sprake indien een der partijen deze zaak in hun aangetekende brief aan de wederpartij kenbaar maakt.
c. Op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever is het Nederlandse recht van toepassing.
BIJZONDERE BEPALINGEN
Artikel 11. Offerte, werkprogramma en werkrooster.
a. De offerte wordt – samen met het werkplan, eventuele tekeningen, ontwerpen en berekeningen – door opdrachtnemer schriftelijk aan opdrachtgever uitgebracht.
b. Het werkplan omvat de omschrijving en de frequentie van de werkzaamheden. Nadat de overeenkomst tot stand is gekomen, wordt in overleg met opdrachtgever een werkrooster opgesteld waarin wordt vermeld de datum van aanvang en oplevering van de werkzaamheden, de plaats waar evenals de dagen en tijdstippen waarop de werkzaamheden zullen worden verricht, een en ander onder voorbehoud dat alle noodzakelijke gegevens zijn verstrekt en de benodigde vergunningen, ontheffingen, goedkeuringen of toewijzingen worden verkregen.
c. De door de opdrachtgever voor akkoord getekende offerte of de opdrachtbevestiging, het werkplan, de werkrooster en deze algemene voorwaarden zijn bepalend voor de inhoud van de overeenkomst
Artikel 12. De werkzaamheden.
a. Opdrachtnemer voert de werkzaamheden in overeenstemming met het overeengekomen werkprogramma met zorg uit, op een wijze waarvan hij, gezien zijn vakmanschap, deskundigheid en ervaring, het beste resultaat verwacht. In alle gevallen is het werk beperkt tot wat bij de overeenkomst is omschreven. Kleine afwijkingen van het werkprogramma kan opdrachtnemer naar eigen inzicht uitvoeren.
b. De werkzaamheden worden uitgevoerd op werkdagen – niet zijnde nationale, per CAO of landelijk vastgestelde feestdagen – van maandag tot en met vrijdag. Plotseling intredende bijzondere omstandigheden kunnen aanleiding geven tot afwijking van het bepaalde in de vorige zin.
c. Opdrachtnemer is gerechtigd, onder mededeling daarvan aan opdrachtgever, de werkzaamheden of een deel daarvan door derden te laten uitvoeren. Opdrachtnemer is vrij in de keuze van de te gebruiken machines, apparatuur, materialen, hulp- en reinigingsmiddelen. De werkzaamheden worden uitgevoerd voor risico van opdrachtgever onverminderd het bepaalde in artikel 7.
d. Opdrachtgever stelt het voor de werkzaamheden benodigde water, elektra en gas kosteloos ter beschikking. Het is opdrachtnemer toegestaan kosteloos gebruik te maken van bij opdrachtgever aanwezige voorzieningen die bij de uitvoering van de werkzaamheden van dienst kunnen zijn.
e. In de zomervakantie (volgens de Nederlandse bepaling van schoolvakanties) heeft Cleaning Service Clean het recht om 3 weken vakantie te nemen. In die periode zullen er dan geen werkzaamheden zijn. Uiteraard zal er over die vakantie weken ook geen facturering plaatsvinden. Mocht cleaning Service Clean minder vakantie weken nemen dan zullen de werkzaamheden ook weer eerder hervat worden. Tevens kan het ook zo zijn dat in de vakantie weken van Cleaning service Clean gezocht wordt naar een onderaannemer, die de werkzaamheden in de vakantie van Cleaning service Clean overneemt, zodat de werkzaamheden gecontinueerd kunnen worden. Mocht er geen onderaannemer beschikbaar zijn zullen er in de zomervakantie maximaal 3 weken geen werkzaamheden verricht worden.
Artikel 13. Contract- naleving en controle.
a. Indien door opdrachtgever wordt geconstateerd dat de uitvoering van de werkzaamheden in belangrijke mate afwijkt van het overeengekomen, of indien opdrachtgever aan de hand van vooraf tussen partijen schriftelijk overeengekomen kwaliteit- en controlesystemen constateert dat het resultaat van de verrichte werkzaamheden beneden het van te voren afgesproken niveau blijft, zal opdrachtgever terstond opdrachtnemer schriftelijk in kennis stellen van de geconstateerde tekortkoming.
b. De hierboven onder a. bedoelde schriftelijke mededeling bevat tenminste een nauwkeurige omschrijving van:
1. het tijdstip waarop de tekortkoming is geconstateerd;
2. de ruimte waarin de tekortkoming is geconstateerd;
3. de aard en de ernst van geconstateerde tekortkoming;
4. een redelijke termijn waarbinnen opdrachtnemer geconstateerde tekortkoming dient te herstellen.
c. Indien de tekortkoming door opdrachtnemer niet binnen de hierboven onder b. bedoelde termijn wordt hersteld en opdrachtgever opdrachtnemer hiertoe middels een aangetekend schrijven heeft aangemaand, is opdrachtgever, na een periode van veertien dagen nadat de aanmaning is verzonden, gerechtigd de overeenkomst bij aangetekend schrijven zonder gerechtelijke tussenkomst te ontbinden, een en ander onverminderd het bepaalde in artikel 6. Van ontbinding kan echter geen sprake zijn, indien de geconstateerde tekortkoming van zulk gering belang is dat bij redelijke afweging van de belangen een zodanige tekortkoming niet tot ontbinding zou mogen leiden.